fbpx

Wywiad z Ecocert

Przydomek „eko” dodawany na coraz większej liczby produktów to oznaka dbałości o konsumenta czy tylko chwyt marketingowy? Jest bardzo wiele opinii na ten temat, ale dzięki organizacji Ecocert i wydawanym przez nią certyfikatom możemy być pewni, że „eko” na produktach to nie mit!

Ecocert to organizacja certyfikująca produkty ekologiczne, która została założona we Francji w 1991 roku. Jej siedziba znajduje się w Europie, jednak swoją działalność prowadzi w ponad 130 krajach na całym świecie, co czyni ją jedną z największych organizacji certyfikujących produkty ekologiczne.
Ecocert zaczynał od certyfikacji żywności i produktów spożywczych. Dziś w jej kręgu zainteresowań znajdują się również kosmetyki, tekstylia, perfumy i detergenty. Organizacja odpowiada za certyfikację około 70% przemysłu żywności ekologicznej we Francji i około 30% na całym świecie. Ecocert jest także wiodącym podmiotem certyfikującym żywność, kosmetyki i tekstylia Fair Trade zgodnie ze standardami Ecocert Fair Trade.
Certyfikacja produktów opiera się na ocenie środowiska, procesów produkcji i przetwarzania, opakowań, składu oraz korzystania z zasobów naturalnych.
Ekspert Ecocert w specjalnym wywiadzie dla Earthchangers opowiedział nam o idei certyfikatu i jego pozycji.

Przeczytajcie zapis rozmowy z Ines Hensler, Managerem ds. Komunikacji Ecocert.

Znak certyfikacji Ecocert to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli produktów ekologicznych na świecie. Od kiedy organizacja zajmuje się obsługą i certyfikacją produktów?
Ecocert powstał 30 lat temu w 1991 roku. Tym samym rok 2021 jest dla Nas rokiem świętowania! Zaczęliśmy od certyfikacji rolnictwa ekologicznego i żywności we Francji. Od tego czasu Ecocert wspiera wiele podmiotów we wdrażaniu i promocji zrównoważonych praktyk. Obecnie Grupa Ecocert działa w ponad 130 krajach i oferuje ponad 150 standardów, z których wszystkie są ukierunkowane na zrównoważony rozwój i sprawiedliwość społeczną w różnych sektorach: żywności i rolnictwie, kosmetykach, tekstyliach, detergentach i wielu innych.
W dziedzinie kosmetyków certyfikacja COSMOS jest uznawana na całym świecie i skupia się na Europie. Certyfikaty GOTS są również uznawane na całym świecie. Obie etykiety dają wiarygodną gwarancję konsumentom.
Aby dowiedzieć się więcej o Ecocert i naszych działaniach, zapraszamy do odwiedzin naszej strony internetowej: www.ecocert.com.

Gratulujemy okrągłej rocznicy. Będziemy uważnie śledzić Waszą stronę i media społecznościowe w poszukiwaniu ciekawych informacji związanych z jubileuszem. Wspomniała Pani o certyfikacji kosmetyków. Proszę nam przybliżyć czym są standardy COSMOS i GOTS.
COSMOS to zharmonizowana norma dla kosmetyków naturalnych i organicznych, stworzona przez 5 organów kontrolnych, w tym Ecocert, w 2010 roku. Oprócz harmonizacji wymogów różnych jednostek certyfikacyjnych, głównym celem było zapewnienie konsumentom większej przejrzystości w kwestii jakości kosmetyków.
GOTS to wiodący na świecie standard przetwarzania włókien organicznych, obejmujący kryteria ekologiczne i społeczne, poparty niezależną certyfikacją całego łańcucha dostaw tekstyliów.

Czy zainteresowanie certyfikatem według standardów COSMOS i GOTS jest wysokie?
COSMOS to najbardziej rozpowszechniony na świecie standard kosmetyków naturalnych i organicznych. Liczba produktów certyfikowanych według tego standardu rośnie z roku na rok coraz szybciej. W tej chwili mamy np. duży wzrost zainteresowania klientów z Azji.
Liczba produktów certyfikowanych według standardu GOTS w 2020 roku wzrosła na całym świecie o 34% i trend ten się utrzymuje.

Jakie są korzyści z posiadania przez daną firmę takiego certyfikatu?
W dzisiejszych czasach często mówi się o „zrównoważonych produktach”, jednak niesie to ze sobą ryzyko nadużyć ze strony producentów, czyli tzw. „greenwashing”. Certyfikacja produktu przez niezależną jednostkę daje konsumentowi pewność, że informacja o produkcie ekologicznym to nie tylko pusty slogan, że idzie za tym rzetelna kontrola.
Przygotowanie produktu w ramach międzynarodowego standardu pozwala wdrożyć realnie zrównoważone działania, które są potwierdzane audytami. Postępowanie zgodnie z tymi wytycznymi sprawia, że producent opiera deklaracje marketingowe na potwierdzonych, realnych przesłankach.

Rozumiem, że otrzymanie certyfikatu i umieszczenie go na opakowaniu daje konsumentowi pewność, że produkt jest przeanalizowany przez Ecocert na zgodność ze standardem. Jaka jest rozpoznawalność oznaczeń tych certyfikatów wśród konsumentów?
Standard COSMOS został stworzony przez ekspertów w dziedzinie kosmetyki naturalnej i organicznej. Dzięki temu jego wymagania są przyjmowane bez zastrzeżeń, a sam standard jest rozpoznawalny.
Standard GOTS, definiuje normy dla włóknin, tekstyliów organicznych w tym chusteczek nawilżanych oraz płatków kosmetycznych. Zielone logo GOTS można wypatrzyć już nie tylko na półkach sklepów z naturalnymi tekstyliami, ale także w sieciach dużych detalistów i na opakowaniach największych marek. Taka szeroka dostępność produktów z logo GOTS sprawiła, że jest ono dobrze rozpoznawalne przez klientów, którzy polegają na jakości oznaczonych nim produktów.

Rozmawiała Justyna Piotrowska


Komentarze

Skomentuj